Odpowiedzialny biznes oznacza, że firma uwzględnia w swojej strategii interesy społeczne i zachowanie równowagi środowiskowej.
Programy zaangażowania społecznego to element CSR (odpowiedzialnego biznesu) dotyczący zaangażowania firmy w działania na rzecz społeczeństwa. Strategiczne podejście do realizacji programów społecznych wymaga głębokiej analizy otoczenia, zanim zostanie wybrany obszar zaangażowania. Takie działanie powinno być bowiem ukierunkowane na realizację rzeczywistych potrzeb społecznych z jednej strony i wsparcie strategii biznesowych firmy z drugiej. Często takie programy albo jego elementy są przeprowadzane wspólnie z organizacją pozarządową. Oprócz wyznaczenia celu, zasięgu i grup docelowych programu, warto przeprowadzić także analizę swot, aby określić jego szanse i zagrożenia oraz mocne i słabe strony. Konieczne jest także wyznaczenie metod i narzędzi wykorzystywanych podczas realizacji programu, zdefiniowanie sposobów komunikacji o projekcie oraz mierników sukcesu, świadczących o efekcie wdrożenia programu zaangażowania społecznego.